De zoekmachine Google domineert al jaren het advertentielandschap in zoekmachine marketing netwerken in Nederland met een marktaandeel van meer dan 90% van de zoekopdrachten. De B2B-sector is een speciaal geval vanwege zijn complexe producten. Om de speciale kenmerken van B2B-communicatie in overeenstemming te brengen met de vereisten van Google voor Google Ads, moeten enkele subtiliteiten in acht worden genomen. Om goede zoekmachine marketing resultaten te behalen met Google Ads, is goed zoekwoordonderzoek essentieel. Het vormt de basis voor succesvolle Google Ads-campagnes. Bij het plannen van het zoeknetwerk van Google worden echter vaak vanaf het begin ernstige fouten gemaakt. Om ze te vermijden, moet zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de volgende punten in een zoekwoorden set die voor de campagnes in aanmerking wordt genomen.

Voorkom verspilling

Het trefwoord moet het te adverteren onderwerp (product / toepassing / dienst / evenement) zo nauwkeurig mogelijk omschrijven. In B2B is het een goed idee om indien mogelijk alleen op long-tail keywords te adverteren. Zelfs als de verwachte zoekvolumes vaak erg laag zijn.

Beperk zoekwoorden

Bij zoekwoordonderzoek moeten zoveel mogelijk technische termen en branchetermen worden opgenomen en getest. Jouw eigen landingspagina’s, brochures, productfolders, data sheets, persberichten etc., die relevant zijn voor de campagne, zijn geschikt als uitgangspunt. Zolang technische termen een zoekvolume hebben, zijn dit soort termen bijzonder waardevol. Ze vergroten de kans op treffers bij het aanspreken van potentiële gebruikers uit de doelgroepen. Tegelijkertijd vermindert dit de overlappingen met particuliere gebruikers (B2C).

Besteed aandacht aan SEO-aspecten

De beschouwde termen moeten ook op de bijbehorende doelpagina worden gevonden. Dit klinkt misschien triviaal, maar de fout om het niet te gebruiken, wordt nog steeds in veel accounts aangetroffen. Van de kant van Google wordt dit “bestraft” met een slechte kwaliteitsfactor en dus een hogere verwachte klikprijs.

Verwijder zoekwoorden

Trefwoorden zonder een gespecificeerd zoekvolume moeten ook als zodanig worden behandeld en mogen op dit moment niet worden nagestreefd. Opgemerkt moet worden dat zoekopdrachten in de loop van de tijd veranderen. Een jaar later kunnen irrelevante zoekwoorden zich nu ontwikkelen tot zoektermen met voldoende zoekvolume. Dit is ook niet ongebruikelijk in het B2B-gebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *